Van kinds af aan is JM Waelkens erg bezeten en aangetrokken door het fanatisme in de wielersport en met al zijn spaarcenten koopt hij als puber een eerste wielerfiets. Zijn moeder is diegene die hem weerhoudt in de realisatie van zijn wielerdroom en hangt die fiets prompt aan de haak. Nu neemt hij revanche.
» J.M. Waelkens bij de nieuwe Tourtafel
Hij herontwerpt de gezinstafel en brengt de betekenis van de eettafel terug tot de essentie: een ontmoetingspunt, een centraal punt in het huis waar alle familieleden samenkomen om goed en kwaad met mekaar te delen.De tafelbouwer streeft ernaar iedereen opnieuw samen rond de tafel te krijgen, met iPad of gameboy, de krant of kookboek, of voor het maken van een tekening of voor het snijden van groenten. Weg van het individualisme van een eigen hoekje in de kamer. Vanuit een nostalgische gedachte en geactualiseerde visie stelde hij vast dat er bij de tv-uitzending van de Ronde van Frankrijk eveneens een gebrek was aan dat sociaal symbool. Daarom nam hij drie jaar geleden contact op met VRT met als doel samen te werken aan een tafel die wielrenners en sportfanaten samenbrengt. Het resultaat is een tafel geworden die symbool staat voor de uiteenlopende intensiteit die de tour oplevert maw. een echte Tourtafel. Voor het ontwerp wordt de ronde van Frankrijk zelf als inspiratiebron gebruikt. Hij neemt elementen als de renner, de fiets met zijn verschillende onderdelen en de evolutie waar de vormgeving van de fiets onderhevig aan is geweest, samen met geografische elementen. De tafel stelt een gestileerde renner voor op de fiets in beweging. De buiging van het figuur is een reflectie van de kracht en de dynamiek die uitgaan van een renner in actie. De knoop in het hout, op de rug van de wielrenner, symboliseert de nauwlettende aandacht van de sportbestuurder die zijn poulain bewaakt en aanmoedigt richting de eindmeet. In het voorwiel is de druppelvormige helm gericht naar het grillig geaderd hout dat staat voor de enorme bergen in de Alpen die moeten beklommen worden en een kern in het hout is de lus op de Champs Elysees die de renners bij de aankomst nog enkele keren moeten rijden. Het achterwiel is segmentair opgebouwd dmv. verroeste profielen. In zeven ingelegde houten delen zien we elementen als de ondergaande zon, een bergrit in de Pyreneeën, ronde punten en bochten die de wielrenner tijdens zijn rit neemt, een ploegentijdrit en een centrale houten as met een geabstraheerd stratenplan van Parijs. De tourtafel is bovendien het resultaat van uiteenlopende bagage in onderzoek naar meubelvormgeving. Hij bestudeert bij sothebys oude abdij- en kloostertafels en tijdens het ontwerpen denkt hij aan eetfeesten op schilderijen van Rembrandt en Breughel. » J.M. Waelkens in zijn oontwerpstudio Als tafelbouwer benadert JM hout niet louter als materiaal maar bekijkt hij het vanuit het standpunt van een kunstenaar. Bij de realisatie van een nieuw ontwerp gaat hij steeds op zoek naar de meest passende en authentieke boom om een gepersonaliseerde tafel te maken. Zo is er nooit een tweede exemplaar van eenzelfde ontwerp maar heeft ieder zijn eigen meubel. Aan de hand van voorontwerpen, houtstalen en kleuren ontstaat de tafel met haar eigen identiteit die later kan bijgestuurd worden. Bio: Jean-Marie Waelkens werkt al 30 jaar als vormgever in meubelen. De stijlkenmerken van zijn ultra lange klooster- en abdijtafels met banken of stoelen in massief hout zijn natuurlijk, hoogwaardig, nostalgisch en artistiek. |